![]() |
Purkutunnin tarkoitus
Tunnin tarkoituksena on vahvistaa oppilaan itsetuntemusta. Tunnin kesto noin 40 minuuttia.
Tunnin valmistelu
Tunnin käsikirjoitus
1 Virittäytyminen (5 min)
Kertaa mihin Camera obscura -toimintaan on tähän mennessä osallistuttu. Avaa kuori ja jaa tehtäväpa-perit oppilaille.
2 Yksilötyöskentely (5 min)
Pyydä oppilaita lukemaan ensimmäiseen ja toiseen tehtäväkohtaan kirjoittamansa asiat ja tarvittaessa täydentämään niitä. Tämän jälkeen on vuorossa kadonneen minuuden metsästys –harjoitus, jossa pohditaan, millainen ihminen minä olen nyt.
3 Metsästys (10 min)
Opettaja on levittänyt kadonneen minuuden met-sästyksessä käytettävät luonteenpiirre-laput (valkoi-nen paperi) ja erityiskyky-laput (värillinen paperi) ympäri luokkaa. Oppilaat lähtevät kiertämään ympäri luokkaa, etsivät ja noukkivat mukaansa itseensä sopivia luonteenpiirteitä kolme sekä erityiskykyjä kaksi.
Metsästykseen ja etsintään käytetään aikaa noin 10 minuuttia. Jos oppilaasta tuntuu, ettei hän saanut itselleen sopivia luonteenpiirteitä ja kykyjä hän voi yrittää vaihtaa lappuja hetken luokkatovereidensa kanssa.
4 Ryhmien muodostaminen ja jakaminen (10 min)
Pyydä oppilaita muodostamaan seuraavaksi kolmen henkilön ryhmät. Pyydä aluksi oppilasta miettimään, miten perustelee valintansa. Ryhmissä oppilaat esit-televät toisilleen omat luonteenpiirteensä sekä omat erityiskykynsä.
Pyydä oppilaita kertomaan ja perustelemaan valinto-jansa. (Luettelo on ppt-tiedostona materiaaleissa)
Jos teillä on tässä vaiheessa aikaa jäljellä, pyydä oppilaita kertomaan valintojaan ja perusteluja yhtei-sesti.
5 Tunnin päättäminen (10 min)
Kerro lopuksi, että me kaikki olemme ainutlaatuisia ja erityisiä ihmisiä, ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä. Olemme arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme. Pyydä vielä lopuksi oppilaita sanomaan jokaiselle oman ryhmänsä jäsenelle missä hän on hyvä tai muuten kehumaan häntä. Kehu oppilaita ja päätä tunti.
Sivu päivitetty 10.2.2020
![]() | Purkutunnin käsikirjoitus, versio 10.2.2020 (pdf-tiedosto) |
![]() | Luonteenpiirteet ja erityiskyvyt -laput monistettavaksi (pdf-tiedosto) |
![]() | Keskusteluohjeet oppilaille. Powerpoint-tiedosto opettajan käyttöön. |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.