Camera obscura -toimintamalliTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Perusversion materiaali (CAM) › Toimintapiste Startti

Toimintapiste Startti

Toimintapisteen tarkoitus

Usein toimintaan osallistuu yli 20 henkilön ryhmä. Luokka, ryhmä tai porukka jaetaan kahteen osaan, joista ensimmäinen puoliryhmä sijoittuu Startti-huoneeseen.

Startti-huone on keskeinen osa toimintapäivää. Sen tarkoituksena on virittää osallistujat tulevaan mielikuvaseikkailuun. Startti ei ole "odotushuone", vaan osa ohjattua kokonaisuutta. Saadun osallistujapalautteen mukaan mielikuvaseikkailu on merkityksellisempi, jos heille on suotu mahdollisuus orientoitua siihen seuraavan käsikirjoituksen mukaan.

Startissa osallistuja saa myös riittävät tiedot siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Rauhallinen tila, ilmapiiri ja asiaan perehtynyt ohjaaja vahvistavat oppilaan motivaatiota ja vähentävät mahdollista jännitystä.

Toimintapisteen onnistumisen kriteerit

  1. ​Osallistuja kokee, että häntä on ohjeistettu riittävästi jokaisessa vaiheessa.
  2. Osallistujalla on ollut mahdollisuus keskittyä mielikuvaseikkailuun ja sen päätteeksi tilaisuus purkaa kokemaansa omaan tahtiinsa.
  3. Osallistuja kokee tilanteen turvalliseksi, kun tilassa olevat aikuiset tietävät, mitä ovat tekemässä ja ovat valmiita kohtaaman osallistujan.

Onnistumista voitte arvioida kysymällä lopuksi ryhmän 2–3 osallistujalta oheiset kysymykset asteikolla 1) kyllä, 2) ei tai 3) en osaa sanoa.

Toimintapisteen toteutus

Jaa aluksi osallistujat kolmen hengen pienryhmiin. Pienryhmiä syntyy 3–4. Määrittele missä järjestyksessä osallistujat lähtevät mielikuvaseikkailuun.

Kerro kaikille Startissa oleville osallistujille mitä seuraavaksi tapahtuu:

  1. Lähetä ryhmän mukana tullut opettaja ensimmäisenä mielikuvaseikkailuun.
  2. Jokainen osallistuja saa tabletin, jossa oleva sovellus on tarkoitettu oman elämän pohdintaan. Osallistuja saa suorittaa sen omaan tahtiinsa. Tehtävässä ei oteta aikaa, eikä se ole kilpailu. Kannusta osallistujaa miettimään rauhassa.
  3. Jokainen osallistuja lähtee vuorollaan mielikuvaseikkailuun. Mielikuvaseikkailu on (kerro missä) tilassa, jossa on kaksi ohjaajaa. Nämä ohjaajat opastavat ja kertovat osallistujille tarvittavat ohjeet.
  4. Lähetä kolme ensimmäistä osallistujaa mielikuvaseikkailutilaan.
  5. Opasta osallistujia henkilökohtaisessa työskentelyssä. Tabletteihin on asennettu Mieli ry:n tuottama Mun mieli -tehtävä. Tehtävässä osallistuja pohtii ja vastaa yksinkertaisiin kysymyksiin arjen hyvinvoinnista: tunteista, ihmissuhteista, liikunnasta, tärkeistä asioista elämässä, unesta ja levosta, harrastuksista sekä ruokailusta. Osallistuja saa tehtävän aikana välitöntä palautetta ja oman hyvinvointiyhteenvedon.
  6. Noin yhdeksän minuutin kuluttua ohjaa seuraavat kolme osallistujaa mielikuvaseikkailun lähtöpaikalle.
  7. Tässä vaiheessa vedä henkeä ja kysy osallistujilta millä fiiliksellä he ovat nyt? Kannusta ja rohkaise osallistujia keskustelemaan keskenään ajatuksistaan, jotka syntyivät tehtävän tekemisestä.
  8. Tässä Starttiin on saapunut ensimmäiset mielikuvaseikkailuun lähteneet osallistujat. Kysy heiltä, millaisia ajatuksia mielikuvaseikkailu on heissä herättänyt. Pyydä osallistujia tarvittaessa aloittamaan alusta Mun mieli -tehtävä, jos he eivät päässeet siinä kovin pitkälle.
  9. Pyydä opettajaa vastaamaan Opettajan palaute -tabletissa oleviin kysymyksiin.
  10. Tehtävän voi keskeyttää siinä vaiheessa, kun on oma vuoro lähteä mielikuvaseikkailuun. Tabletti annetaan takaisin osallistujalle, kun hän palaa takaisin Starttiin.
  11. Mikäli osallistujaa jännittää tai pelottaa, tulee aikuisten reagoida siihen.
  12. Kun kaikki osallistujat ovat palanneet takaisin mielikuvaseikkailusta, tiedustele osallistujilta, ovatko he saaneet valmiiksi Mun mieli -tehtävän ja millainen tämä kokemus on heille ollut.
  13. Seuraavaksi opasta ryhmä (jos eivät ole olleet Parkki-huoneessa) Parkkihuoneeseen. Jos ryhmä on ollut Parkki-huoneessa ennen Startti-huonetta, kokoa kumpikin ryhmä yhteen ja opasta heidät opettajan johdolla jatkamaan koulupäivää.

Toimintapisteen täydentävä ohjelmasisältö

A) Itsetunto-tehtävä (Case Mäntsälä)

Itsetuntotehtävän voi tulostaa ja monistaa tämän sivun alareunassa olevasta linkistä. Tehtävässä osallistuja jatkaa lausetta.
 
Jatka seuraavia lauseita:
  • Minulle tuli onnistunut olo, kun... 
  • Minua auttaa parhaiten, kun...
  • Osaan parhaiten... 
  • Parhaita ominaisuuksiani ovat ....
  • Olen liian itsekriittinen tilanteessa, jossa ...
  • Tulen iloiseksi, kun... 
  • Ylitin omat odotukseni, kun...
  • Haluan uskaltaa sanoa vanhemmilleni, että...
  • Minulla on oikeus pyytää muilta...

B) Arvaas-tehtävä (Case Kuopio)

Tehtävässä kolmen henkilön pienryhmissä osallistujat arvuuttelevat toisiltaan vuoron perään asioita itsestään. Arvuuteltavat aiheet ovat:

  • Unelma-ammattini on ...
  • Viimeksi onnistuin ... (jokin asia)
  • Onnistuin koska ... (liittyy edelliseen)
  • Vapaa-ajalla teen mieluiten ...
  • Tänä aamuna minua harmitti eniten ...
  • Parasta koulunkäynnissä on ...
  • Viime kesästä muistan parhaiten ...

Toimintapisteen järjestelyissä tai osallistujien opastuksessa huomioitavaa

  1. ​Viihtyisiä valmisteltu tila, johon ei kohdistu häiriötekijöitä.
  2. Selvitä opettajalta, ketkä osallistujat tarvitsevat henkilökohtaisen avustajan mielikuvaseikkailuun tai muuta henkilökohtaista erityistä valmistautumista.
  3. Tabletit tulee ladata päivittäin.
  4. Matkapuhelinta ei voi viedä mielikuvaseikkailuun. Järjestä Startti-huoneeseen tai vast. matkapuhelimille säilytystila. Matkapuhelimet häiritsevät oppilaan työskentelyä Startti-huoneessa.
  5. Huomioi että mielikuvaseikkailuun ei voi mennä kengät jalassa. Kerro mihin osallistujat jättävät kenkänsä.
  6. Jokaisessa ryhmässä on todennäköisesti ainakin yksi osallistuja, jota huolestuttaa oma selviytyminen. Huoli kohdistuu esim. eksymiseen, pimeään tai kuvatuksi tulemiseen.
  7. Korosta osallistujille, ettei mielikuvaseikkailussa ei suoriteta sellaisia tehtäviä, joita arvioitaisiin asteikolla oikein/väärin tai hyvä/huono. Kaikki tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia, joihin on olemassa useita vaihtoehtoja ja tavoitteena on osallistujien oman ajattelun tuominen itselleen näkyväksi.

Sivu ja ohjeet päivitetty 10.2.2020


pdf liite

Startti-toimintapisteen ohjeet 10.2.2020

pdf liite

Itsetunto ja Arvaas-tehtävien oppilaan aineisto 10.2.2020
Erityisryhmille
Digi
Valmisteluaineistot (CAM)
Tie laaja-alaiseen osaamiseen
Perusversion materiaali (CAM)
Ennakkotunti
Toimintapiste Startti
Mielikuvaseikkailu
Toimintapiste Ajatusten virta
Toimintapiste Parkki
Purkutunti
Oheismateriaali
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET)
Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki)
Raportit

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

Opettaja- ja ohjaajatapaamiset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

  • Liisa Nerg
  • puh. 0401283807
  •  **@**

 

Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu