![]() |
Sininauhaliitossa vuonna 1995 kehitetty ja nykyisin Suomen NMKY:n Liiton operoima arvo- ja päihdekasvatusohjelma Camera obscura näyttää vastaavan perusopetuksen 6.–9.-luokkien tarpeita. Toimintamalli koetaan käyttökelpoiseksi yhteistoiminnan välineeksi ehkäisevässä päihde- ja mielenterveystyössä. Camera obscura –toimintamallin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä kuvataan Ari Inkisen laatimassa arviointiraportissa.
Toiminnan laatu vaikuttaa nuorten kokemukseen
Vuosina 2011–2014 toimintamallin ennakkoperehdytykseen osallistuneista ja palautteen antaneista opettajista lähes kaikki katsoivat toiminnan tukevan koulun päihdekasvatuksen tavoitteita.
Nuorisoalan ja koulujen yhteistyönä toteuttavan toimintamallin onnistunut paikallinen toteutus vaatii toimijoilta perehtyneisyyttä ja laadukasta valmistelua. Oppilaan kokemus toiminnan hyödyllisyydestä näyttää olevan yhteydessä hänen kokemukseen paikallisen toiminnan onnistumisesta. Toteutuksen laatu vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen, kuin tyttöjen.
Oppilaan iän myötä toimintamallin ulkoisten puitteiden arvostus vähenee, mutta kokemus sisällön liittymisestä omaan elämäänsä lisääntyy. Tytöt näyttävät oman kertomansa mukaan saavan toimin- nasta enemmän kuin pojat. Vuosina 2011–2013 palautteen antaneista tytöistä 7/10 ja pojista 3/5 kertoo toimintamalliin liittyvässä mielikuvaseikkailussa käsiteltävän asioita, jotka liittyvät hänen elämäänsä.
Sukupuolisensitiivisyyttä kehitettävä terveyskasvatuksessa
Toimintamallin näyttää hyödyttävän saadun palautteen mukaan enemmän tyttöjä, kuin poikia. Sukupuolikohtaiset erot näyttävän olevan yhteneviä oppilaiden kokemukseen terveystiedon opetuksesta. Tutkimuksen tulosten perusteella toimintamallin sukupuolisensitiivistä otetta pitää kehittää. Toimintamallissa, sen toteutustavan perusteella, olisi mahdollista huomioida poikien ja tyttöjen erilaiset odotukset.
Päivitetty 26.6.2015
Ari Inkinen
![]() | CASE – CAMERA OBSCURA 2014. Arviointiraportti vuosien 2011-2014 toiminnasta. Pdf-tiedosto 11,1 Mt. |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.