EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Raportit › Camera obscura tukee peruskoulun kasvatustavoitteita

Camera obscura tukee peruskoulun kasvatustavoitteita

Sininauhaliitossa vuonna 1995 kehitetty ja nykyisin Suomen NMKY:n Liiton operoima arvo- ja päihdekasvatusohjelma Camera obscura näyttää vastaavan perusopetuksen 6.–9.-luokkien tarpeita. Toimintamalli koetaan käyttökelpoiseksi yhteistoiminnan välineeksi ehkäisevässä päihde- ja mielenterveystyössä. Camera obscura –toimintamallin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä kuvataan Ari Inkisen laatimassa arviointiraportissa.

Toiminnan laatu vaikuttaa nuorten kokemukseen

Vuosina 2011–2014 toimintamallin ennakkoperehdytykseen osallistuneista ja palautteen antaneista opettajista lähes kaikki katsoivat toiminnan tukevan koulun päihdekasvatuksen tavoitteita.

Nuorisoalan ja koulujen yhteistyönä toteuttavan toimintamallin onnistunut paikallinen toteutus vaatii toimijoilta perehtyneisyyttä ja laadukasta valmistelua. Oppilaan kokemus toiminnan hyödyllisyydestä näyttää olevan yhteydessä hänen kokemukseen paikallisen toiminnan onnistumisesta. Toteutuksen laatu vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen, kuin tyttöjen.

Oppilaan iän myötä toimintamallin ulkoisten puitteiden arvostus vähenee, mutta kokemus sisällön liittymisestä omaan elämäänsä lisääntyy. Tytöt näyttävät oman kertomansa mukaan saavan toimin- nasta enemmän kuin pojat. Vuosina 2011–2013 palautteen antaneista tytöistä 7/10 ja pojista 3/5 kertoo toimintamalliin liittyvässä mielikuvaseikkailussa käsiteltävän asioita, jotka liittyvät hänen elämäänsä.

Sukupuolisensitiivisyyttä kehitettävä terveyskasvatuksessa

Toimintamallin näyttää hyödyttävän saadun palautteen mukaan enemmän tyttöjä, kuin poikia. Sukupuolikohtaiset erot näyttävän olevan yhteneviä oppilaiden kokemukseen terveystiedon opetuksesta. Tutkimuksen tulosten perusteella toimintamallin sukupuolisensitiivistä otetta pitää kehittää. Toimintamallissa, sen toteutustavan perusteella, olisi mahdollista huomioida poikien ja tyttöjen erilaiset odotukset.

Päivitetty 26.6.2015

Ari Inkinen


pdf liite

CASE – CAMERA OBSCURA 2014. Arviointiraportti vuosien 2011-2014 toiminnasta. Pdf-tiedosto 11,1 Mt.
Erityisryhmille
Digi
Valmisteluaineistot (CAM)
Tie laaja-alaiseen osaamiseen
Perusversion materiaali (CAM)
Oheismateriaali
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET)
Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki)
Raportit
Viikkoraportti ja palautteet
Kevään 2018 toiminnan laajuus ja oppilaspalautteet
Vuoden 2017 toiminnan laajuus ja oppilaspalautteet
TVS 2015–2016
Camera obscura tukee peruskoulun kasvatustavoitteita
Vuosi 2014
Paikkakunnat ennen vuotta 2014
Nuorten kokemuksia Jyväskylässä 2011

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Anita Kirvesniemi
  • puh. 050-5544258
  •  **@** 
     
  • Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
  • Anita Kirvesniemi
  •  **@** 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Jari Suvanto
  • puh. 050-5524244
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu