![]() |
Camera obscura -toimintamallin oheismateriaali on aikaisemmin julkaistu muutaman vuoden välein päivitetyssä Camera obscura -käsikirjassa. Oheismateriaali koostuu 5–50 minuutin yksilö-, pari- tai ryhmäharjoitteista, jotka tukevat toimintamallin tavoitteiden saavuttamista.
Osa harjoitteista vaatii valmistautumista. Harjoitteiden sisällöt ovat muotoutuneet vuosien varrella. Osa harjoitteista on sovelluksia samankaltaisista harjoitteista, osa perustuu nuorisoalan perimätietoon tai vakiintuneeseen käytäntöön.
Huomioi että oheismateriaaliosuutta päivitetään silloin tällöin ja harjoitteiden toteutustapa saattaa muuttua. Vanhoja versioita emme talleta. Näitä saa ladata omiin muistipaikkoihin.
Hyvän mielen koulu
Camera obscura -toimintamallin tavoitteiden toteutumista tukee erittäin hyvin Mieli - Suomen Mielenterveys ry:n julkaisema Hyvän mielen koulu -käsikirja. Käsikirja tarjoaa yläkoulun aikuisille tietoa ja innostavia välineitä niin oppitunnille kuin yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamiseen.
Mielenterveyden edistämiseen liittyvää materiaalia
Mielen hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää materiaali löydät Mieli - Suomen Mielenterveys ry:n materiaalipankista. Nuorisoalan osaamiskeskus Vahvistamo on myös tuottanut materiaalia, jota voi hyödyntää kouluissa ja nuoriotyössä.
Englannin YMCA on tuottanut mielen hyvinvoinnista puhumiseen, vaikuttamiseen sekä mielenterveyteen liittyviä virheellisiä käsityksiä oikovaa tietoa ja materiaalia. #IAMWHOLE -kamppanja toteutetaan vuosittain maailman mielenterveyspäivänä.
Sivu päivitetty 18.12.2019
![]() | Minun tarinani I am Whole -tarinat on tuotettu osana samannimistä maailman laajuista kamppanjaa, jonka tarkoituksena on vähentää mielenterveyteen liittyviä virhellisiä käsityksiä ja rohkaista puhumaan. Lue lisää |
![]() | Lapsuus ja nykyhetki (15 min) Ryhmäharjoite oman identiteetin prosessointiin ja voimaantumiseen. Edellyttää oppilaan valmistautumisen. Lue lisää |
![]() | Arjen arvovalinnat (20 min) Tuokio, jossa pohditaan omaan elämään liittyviä valintoja ja niiden perusteluja parityöskentelynä. Lue lisää |
![]() | Pohdintaa itsetunnosta (20 min) Ryhmäharjoite itsetuntoon ja siihen vaikuttavien tekijöiden pohdintaan pienissä ryhmissä. Monista oppilaille etukäteen itsetuntoon liittyvät kysymykset. Lue lisää |
![]() | Hyvä–Huono-Itsetunto (10 min) Itsentuntoon liittyvä pariharjoitus. Lue lisää |
![]() | Tunteet (20 min) Tunteisiin liittyvä parityöskentely. Lue lisää |
![]() | Tunteiden kanssa eläminen (20 min) Tunteisiin liittyvä pariharjoite. Lue lisää |
![]() | Paha olo ja selvityminen (30 min) Toiminnallinen pohdiskelua sisältävä harjoite liittyen pahan olon tuntemukseen ja omiin selviytymiskeinoihin. Lue lisää |
![]() | Tunteisiin liittyvä Rohkaisuryyppy-harjoitus (30 min) Tunteiden ymmärtämiseen ja niiden vaikutusten pohdintaan liittyvä ryhmäharjoite. Lue lisää |
![]() | Tulevaisuuden pelot (40 min) Kuvakollaasiharjoite. Lue lisää |
![]() | Unelmakartta (40 min) Unelmiin liittyvä toiminnallinen pariharjoite. Lue lisää |
![]() | Ryhmäpaine (15 min) Pohjustusharjoite ryhmäpaine harjoitteille. Lue lisää |
![]() | Draamat ryhmäpaineesta (30 min) Draamaharjoite ryhmäpaineesta.Monista draamatekstit etukäteen oppilaille. Lue lisää |
![]() | Minä ryhmäpainetilanteissa (30 min) Ryhmäpaineeseen liittyvä kirjoitus- tai piirtämisharjoitus. Lue lisää |
![]() | En jos? (10 min) Lyhyt keskusteluharjoite. Lue lisää |
![]() | Toisen puhe (20 min) Kuuntelemiseen liittyvä pariharjoite. Lue lisää |
![]() | Yhden sanan tarina (5 min/tarina) Kuuntelemiseen liittyvä ryhmäharjoite. Lue lisää |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.