EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Oheismateriaali › Paha olo ja selvityminen (30 min)

Paha olo ja selvityminen (30 min)

Toiminnallinen pohdiskelua sisältävä harjoite liittyen pahan olon tuntemukseen ja omiin selviytymiskeinoihin.

Kun on paha olla, se johtuu jostain. Sitä jotain ei ehkä aina pysty tunnistamaan. Tämän harjoitteen tarkoituksena on pohtia, mikä sen on aiheuttanut ja miten siitä voisi päästä pois.

Tilanne aloitetaan ottamalla kantaa vetäjän esittämiin väitteisiin.

Oppilaat ilmaisevat mielipiteensä seisomalla vetäjän määrittelemällä janalla (esim. vastakkaiset seinät), josta toinen pää on täysin samaa mieltä ja toinen pää täysin eri mieltä. Oppilas voi sijoittua janalla haluamaansa kohtaan jokaisen väittämän kohdalla. Vetäjä voi esittää oppilaille kysymyksiä; Maija, sinä seisot nyt janan keskikohdassa. Haluatko kertoa miksi päädyit siihen seisomaan? Harjoituksessa on tärkeää, ettei oppilaan valintaan puututa muuten, kuin kysymyksiä esittäen.

Väittämät:

  • Pahan olon sietokykyä voi mielestäni harjoitella.
  • Ihminen voi oppia olemaan kokonaan ilman pahan olon tunnetta.
  • Tiedän, mikä aiheuttaa minulle pahan olon.
  • On olemassa keinoja lievittää pahaa oloa.
  • Humala aiheuttaa pahaa oloa.
  • Tunnen pahaa oloa kiusatun puolesta.
  • Paha olo helpottaa, kun siitä kertoo läheiselle.
  • Nousuhumala auttaa pahaan oloon.
  • Pahaan oloon auttaa yksin oleminen.

Hyvinvoiva mieli auttaa kohtaamaan arkipäivän pettymyksiä ja selviytymään elämässä vastaan tulevista kriiseistä. Heijasta nähtäväksi Selviytyjän purjeet tai jaa monistamasi kuva oppilaalle katsottavaksi.

Pyydä oppilasta valitsemaan kuvasta omia selviytymisen keinoja. Hetken kuluttua pyydä häntä miettimään, minkälainen selviytyjä hän on. Pyydä oppilasta valitsemaan itselleen parin ja vaihtamaan ajatuksia siitä, millaisia selviytyjiä he ovat.

Päätä tilaisuus lopuksi rohkaisun sanoihin ja korosta, että jokaisella ihmisellä on omat selviytymisen keinot ja että niitä voi harjoittaa.

Harjoituksen alkuosa on julkaistu aikaisemmin oppaassa Camera obscura -käsikirja 2012. Aiheen käsittely perustuu Suomen Mielenterveysseuran Selviytyjän purjeet aineistoon) Sivu on päivitetty 8.4.2016.

Erityisryhmille
Digi
Valmisteluaineistot (CAM)
Tie laaja-alaiseen osaamiseen
Perusversion materiaali (CAM)
Oheismateriaali
Minun tarinani
Lapsuus ja nykyhetki (15 min)
Arjen arvovalinnat (20 min)
Pohdintaa itsetunnosta (20 min)
Hyvä–Huono-Itsetunto (10 min)
Tunteet (20 min)
Tunteiden kanssa eläminen (20 min)
Paha olo ja selvityminen (30 min)
Tunteisiin liittyvä Rohkaisuryyppy-harjoitus (30 min)
Tulevaisuuden pelot (40 min)
Unelmakartta (40 min)
Ryhmäpaine (15 min)
Draamat ryhmäpaineesta (30 min)
Minä ryhmäpainetilanteissa (30 min)
En jos? (10 min)
Toisen puhe (20 min)
Yhden sanan tarina (5 min/tarina)
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET)
Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki)
Raportit

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Anita Kirvesniemi
  • puh. 050-5544258
  •  **@** 
     
  • Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
  • Anita Kirvesniemi
  •  **@** 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Jari Suvanto
  • puh. 050-5524244
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu