EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Oheismateriaali › Tunteisiin liittyvä Rohkaisuryyppy-harjoitus (30 min)

Tunteisiin liittyvä Rohkaisuryyppy-harjoitus (30 min)

Tunteiden ymmärtämiseen ja niiden vaikutusten pohdintaan liittyvä ryhmäharjoite.

Harjoituksessa haetaan ymmärrystä ketjulle 1 Havaittu toiminta, 2 syy toiminnan takana ja 3 tunne, joka on laukaissut toiminnan.

Esimerkki: Nuori mies kaahasi mopolla tuhatta ja sataa ohi suojatien, missä oli lapsi ylittämässä katua (havaittu toiminta). Hän oli juuri kuullut että hänelle luvattu ja tärkeä asia ei toteutunut. Häntä aikuisten kielellä harmitti todella paljon! (syy toiminnan takana). Häntä raivostuttu, hän oli pettynyt ja toivoton (tunnekokemus).

Sovella aiheen käsittelyä ikäryhmä-, kulttuuri- ja aluekohtaisesti. Voit ohittaa aivoriihen ottamalla esimerkin vaikka jostain ajankohtaisesta tai yleisesti tunnetusta havaitusta toiminnasta.

Tuokion aluksi opettaja kysyy oppilailta millainen yllättävä tilanne on sattunut kohdallesi, jossa jokin ihminen on toiminut niin, että sinulla ovat ”tunteet nousseet pintaan”? Tarkoituksena olisi löytää yhdessä aivoriihen avulla omakohtaisia konkreettisia tilanteita, joista voit saada avainsanoja seuraavaan vaiheeseen.

Pyydä oppilaita muodostamaan 2-3 henkilön pienryhmiä.

Seuraavaksi kirjoita taululle yksi havaittu tilanne (Tane heitti kiven ikkunaan), josta lähdetään rakentamaan miellekuvakarttaa. Oppilaat miettivät pienryhmässä syitä siihen, mitä tunteita tilanne nostaa pintaan tai oli esimerkkihenkilölle nostanut. Kirjoita karttaan syitä joita oppilaat kertovat.

Tämän jälkeen valitaan taululta 2-3 syytä havaittuun toimintaan. Seuraavaksi pohditaan millaisia tunteita niihin liittyi.

Kun kartta on valmis, pyydä oppilaita pohtimaan mitä syitä voisi esimerkiksi kiusaamisen, tupakoinnin tai väkivaltaisuuden takana. Lopuksi pienryhmissä keinoja, joiden avulla voisi paremmin käsitellä kyseisiä tunteita sekä keinoja, joiden avulla tunteita voidaan tasapainoisella tavalla hallita. 

Harjoitus on julkaistu aikaisemmin oppaassa Camera obscura -käsikirja 2012 ja sitä on muokattu huhtikuussa 2016. Sivu on päivitetty 8.4.2016.

 

Valmisteluaineistot
Laajempi perehdytys
Arvo- ja terveyskasvatus -version materiaali
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Oheismateriaali
Lapsuus ja nykyhetki (15 min)
Arjen arvovalinnat (20 min)
Pohdintaa itsetunnosta (20 min)
Posiitiivinen palaute (20 min)
Hyvä–Huono-Itsetunto (10 min)
Tunteet (20 min)
Tunteiden kanssa eläminen (20 min)
Paha olo ja selvityminen (30 min)
Tunteisiin liittyvä Rohkaisuryyppy-harjoitus (30 min)
Tulevaisuuden pelot (40 min)
Unelmakartta (40 min)
Ryhmäpaine (15 min)
Draamat ryhmäpaineesta (30 min)
Minä ryhmäpainetilanteissa (30 min)
En jos? (10 min)
Toisen puhe (20 min)
Yhden sanan tarina (5 min/tarina)
Viikkoraportti ja palautteet
Suunnitelmat ja raportit
Sujuva vuorovaikutus -koulutus

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Tuire Silvennoinen
  • puh. 0505780758 (uusi nro!)
  •  **@**

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

Pedagoginen kehittäminen

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

Toimintamallin kehittämiseen ja rahoitukseen liittyvät asiat

  • Ari Inkinen
  • puh. 0400411690
  •  **@**

Operaattorina toimii Suomen YMCA:n Liitto. Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu