![]() |
Unelmiin liittyvä toiminnallinen pariharjoite.
Oppilaille jaetaan tyhjä paperi, jolle he piirtävät tai laativat oman unelmakartan. Sen ei tarvitse olla mikään sateenkaaren värein maalattu ja viimeiseen asti hiottu. Pelkkä mind map -tyylinen kartta riittää. Oppilaat voivat miettiä kartan yhden unelmansa pohjalta (miten saavutan kyseisen unelman) tai koota sen useammasta osa-alueesta tai unelmista.
Kun oppilaat ovat tehneet unelmakartan, he valitsevat itselleen parin. Pareista molemmat valitsevat unelmiensa joukosta yhden. Toinen oppilas yrittää arvata, mikä tämä unelma on kyselemällä yksinkertaisia kysymyksiä. Kysymyksiä, joihin voi vastata vain kyllä tai ei. Esimerkiksi liittyykö unelmasi matkustamiseen? Voisiko unelmasi toteutua seuraavan viiden vuoden kuluessa?
Kummallakin oppilaalla on aikaa 5 minuuttia selvittää toisen unelma tai muutama niistä. Tunnin lopuksi opettaja voi vielä kysellä muutamilta pareilta heidän unelmistaan.
Harjoitus on julkaistu aikaisemmin oppaassa Camera obscura -käsikirja 2012. Sivu on päivitetty 25.8.2015.
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.