![]() |
Draamaharjoite ryhmäpaineesta. Monista draamatekstit etukäteen oppilaille.
Luokka jaetaan neljään ryhmään, joissa valmistetaan lyhyitä 2-3 min. draamoja ryhmäpaineen seurauksista.
Draamoissa voi ottaa tunnilla läpikäydyt periaatteet käytäntöön.
Esim. draamatilanteessa kaksi "kieltäytyjätyyppiä" käyttäytyy seuraavasti: 1) hän kysyy miksi pitäisi mennä hakkaamaan joku, 2) hän pohtii hetken teon seurauksia, 3) hän yrittää ehdottaa muuta tekemistä koko porukalle, 4) sanoo “ei“, keksii jonkun tekosyyn ja 5) lopulta hän lähtee pois paikalta.
Aikaa draamojen tekemiseen käytetään noin 10 min. Lopuksi näytelmät käydään keskustellen läpi. Millaisia tunteita tai ajatuksia ne sinussa herättivät? Voisivatko nämä tilanteet olla tosia? Miksi on niin vaikea sanoa "ei"?
Draamat negatiivisesta ryhmäpaineesta
Ryhmä 1.
Valmistakaa lyhyt, noin 2-3 min. näytelmänpätkä seuraavan tekstin pohjalta. Käyttäkää näytelmässänne tunnilla käytyjä tapoja, miten sanoa “ei“ seuraavanlaisessa tilanteessa.
Kaverisi pyytävät sinua lähtemään kauppaan kanssaan. He ovat aikeissa "kääntää/näpistää" kaupasta karkkia seuraavaa oppituntia piristääkseen. Päätät lähteä mukaan. Mutta et vie mitään. Juuri kun olette lähenemässä kohti kassaa karkkipussit taskussanne, tulee kaupan vartija ja nappaa teidät. Joudutte kaupan johtajan puheille ja sen jälkeen asiasta ilmoitetaan koteihinne. Tapaat vanhempasi. Mitä tapahtuu?
Ryhmä 2.
Valmistakaa lyhyt, noin 2-3 min. näytelmänpätkä seuraavan tekstin pohjalta. Käyttäkää näytelmässänne tunnilla käytyjä tapoja, miten sanoa “ei“ seuraavanlaisessa tilanteessa.
Välitunnilla koulussa näet rinnakkaisluokkalaisten kavereidesi polttelevan jotain. Yksi heistä tulee tarjoamaan sätkää sinulle ja kaverillesi ja kertoo aineen olevan kannabista. Kaverisi päättää maistaa, mutta sinä et. Paikalle saapuu kuitenkin koulunne "mukavin opettaja". Joudutte oman opettajanne sekä rehtorinne puhutteluun ja lopulta poliisi puuttuu asiaan.
Ryhmä 3.
Valmistakaa lyhyt, noin 2-3 min. näytelmänpätkä seuraavan tekstin pohjalta. Käyttäkää näytelmässänne tunnilla käytyjä tapoja, miten sanoa “ei“ seuraavanlaisessa tilanteessa.
Olet juuri päättänyt ilmoittautua koulunne uppopallo- joukkueeseen. Juttelet asiasta vanhempiesi kanssa ja he ovat innostuneita asiasta ja rohkaisevat sinua jatkamaan unelmasi tavoittelemista. Myös joukkueen valmentaja on ilahtunut kuullessaan päätöksestäsi. Matkalla uimahallille tapaat muutaman kaverisi, jotka pyytävät sinua bileisiin. Tiedät, ettei niistä bileistä aina hyvää seuraa. Kieltäydyt ja sanot meneväsi harjoituksiin. Kaverisi alkavat ivata sinua. Mukana on myös se unelmiesi kohde, jonka kanssa haluaisit vaikka seurustella. Hänkin pyytää sinua lähtemään, mutta pysyt kuitenkin päätöksessäsi.
Draamoja positiivisesta ryhmäpaineesta
Ryhmä 4.
Valmistakaa lyhyt, noin 2-3 min. näytelmänpätkä seuraavan tekstin pohjalta. Muistuttakaa mieleenne, mitä tunnilla opitte positiivisesta ryhmäpaineesta.
Olette kaveriporukassanne olleet hiljaa huolestuneita ystävästänne Millasta, koska hän on alkanut liikkua viikonloppuisin pahamaineisten tyyppien kanssa. Huolestuksenne kasvaa entisestään, kun Milla tulee kertomaan, että hänelle on tarjottu huumeita ja uhoaa seuraavalla kerralla olla kieltäytymättä tarjouksesta. Nyt kaveriporukkanne päättää avata suunsa.
Ryhmä 5.
Valmistakaa lyhyt, noin 2-3 min. näytelmänpätkä seuraavan tekstin pohjalta. Muistuttakaa mieleenne, mitä tunnilla opitte positiivisesta ryhmäpaineesta.
Olette kavereiden kanssa kaupassa unelmoimassa peliuutuuksista, mihin teillä kenelläkään ei ole varaa. Teitä vanhempi, vieras mies kuuntelee juttujanne. Poistuttuanne kaupasta sama mies tulee jututtamaan teitä. Hän ehdottaa, että mikäli viette pienen paketin annettuun osoitteeseen, hän hommaa teille kaikki unelmoimanne peliuutuudet. Miten toimitte?
Harjoitus on julkaistu aikaisemmin oppaassa Camera obscura -käsikirja 2012. Sivu on päivitetty 25.8.2015.
![]() | Toimintaohjeet ryhmille. |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.