EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Suunnitelmat ja raportit › TVS 2015–2016 › Vuosi 2015

Tunnusluvut ja yhteistyötahot vuonna 2015

Mielivaseikkailusta annettujen (oppilaat) arvosanojen jakauma syksyllä 2015 ja vuonna  2014. (N=3470)

Tulos kysymykseen, voitko soveltaa kertomuksessa esille nousseita asioita omassa elämässäsi? Oppilaat syksyllä 2015. (n=2503)

Mielikuvaseikkailussa esille tuotuja asioita erittäin hyvin tai hyvin pystyi soveltamaan elämäänsä 47% ja melko hyvin 45% toimintaan osallistuneista oppilaista. 88% oppilaan mielestä toimintapäivän oheistoiminta tuki kokonaisuutta.

Nuorten näkökulmasta laadukkaaseen toimintaan on päästy vahvistamalla jatkuvasti tietoperustaa. Toimintamallin kehittämisessä on huomioitu laajasti erilaiset mittarit ja tutkimustulokset, jotka kuvastavat lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia.

Ohjelmatasolla on seurattu Lasten Kaste- ja Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa. Päihdekasvatuksen näkökulmasta suuntaviivoja on otettu Alkoholiohjelman ja käypähoitosuositusten mukaan. Ehkäisevässä päihdetyössä on otettu huomioon ”Laatutähden”- laatukriteerit. Lisäksi on seurattu uuden ehkäisevän päihdetyön lain painopisteitä. Uuden lain ehkäisevästä päihdetyöstä ja ehkäisevän päihdetyöntoimintaohjelman mukaisesti Camera obscura -toimintamalli on myös käytännössä toimiva laaja-alaisen yhteistyön käynnistäjä ja ylläpitäjä nuorisotyön ja kouluyhteistyön näkökulmasta.

Kouluyhteistyön näkökulmasta olemme tarkistaneet suuntaa uuden opetussuunnitelman perusteiden (2016) ja opiskeluhuoltolain tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi on huomioitu laaja-alaisen oppimisen (L1-L3) ja terveystiedon oppiaineen tavoitteet yläluokilla.

Omaa toimintaamme suhteessa edelliseen olemme arvioineet tarkemmin kaksi kertaa vuodessa, alkuvuodesta ja kesäaikana. Tarpeen mukaan olemme säännöllisesti kehittäneet toimintaamme myös saadun palautteen perusteella. Suomen NMKY:n Liiton kehitysjohtaja kirjoitti keväällä 2015 toimintamallista laajemman ohjelmateorian ja  arviointiraportin vuosilta 2011-2014.

Itse toiminnasta on kerätty arviointipalautetta nuorilta, nuorten ohjaajilta, koulun opettajilta, rehtoreilta ja paikkakuntien yhteyshenkilöiltä (tilaajilta) sekä toimintamallin kehittäjiltä. Palaute on kerätty havainnoimalla, kevyillä haastatteluilla sekä webropol -palautejärjestelmällä. Vuonna 2015 uudistettiin saadun palautteen perusteella kolmea asiaa. Palautteen antamista, perehdytyksen painopisteitä ja viestinnän, lähinnä kielen selkiyttämistä.

Palauteprosentit sekä oppilailta että muilta toimijoilta ovat olleet viime vuoteen asti vain noin 10% toimintaan osallistuneista. Palautteen anto on jäänyt vastuuhenkilöiden ja opettajien vastuulle toiminnan jälkeen myöhemmin tehtäväksi annetun  internetlinkin kautta. Palautteen antohetki siirrettiin toimintapäivän yhteyteen mielikuvaseikkailun jälkeen. Oppilaat ja opettajat ovat antaneet elokuusta 2015 lähtien palautteensa reaaliaikaisesti tabletilla ja toimintaviikon ohjaajat koko suorituksensa päätteeksi. Nuorten palauteprosentti on näin noussut 92%:n, opettajien 81% ja nuorisoalan 61%:n. Lisäksi palautekysymyksiä uudistettiin osittain ja niiden yhteyteen liitettiin melko uusi positiivista mielenterveyttä (psykososiaalista hyvinvointia) mittaava SWEMWBS  kysymyspatteristo.

Vuosilta 2011–2014 saadun palautteen perusteella vuoden 2015 perehdytyksissä korostettiin toimintamallin tavoitteita suhteessa koulun ja nuorisotyön kasvatustavoitteisiin sekä ”koko palveluketjun” yhtenäisyyttä ja jokaisen osa-alueen kokonaisuutta tukevaa merkitystä nuoren oppimiskokemuksen onnistumiseksi.

 

Vuoden 2015 tunnusluvut

Suluissa vuoden 2014 tiedot.

  • Toimintaa oli 18 (18) eri paikkakunnalla.
  • Toimintaviikot 24 (19)
  • Toimintapäiviä oli yhteensä 88 (79).
  • Toimintaan osallistui 58 (39) eri koulua.
  • Perehdytystilaisuuksiin osallistui 414 (304) henkilöä.
  • Perehdytystilaisuuksia oli 49 (54).
  • Toimintaa tehtiin yhdessä 38 (37) eri tahon kanssa.
  • Toimintaa operoineet yhteistyötahojen henkilöt paikkakunnilla 406 (223) ja vapaaehtoiset 16 (--).
  • Toimintaan (seikkailu) osallistui 5031 (4931) oppilasta, joista 6. luokan -oppilaita oli 577, 7. luokan 1412, 8. luokan 2163 ja 9. luokan 791.
  • Palaute antoi (syksy 2015) 91% (16%) oppilaista.
  • Toimintaan (seikkailu) osallistui 228 (266) aikuista.
  • Toimintaan osallistui 322 (304) opettajaa, joista 81% antoi palautteen.
  • Arvioitu paikkakuntien oman ylimääräisen työn panos (414 x 2 h) + (88 x 7 x 4h) + (18 x 6 x 4h) = 2,07 htv (1,9)
  • Paikkakuntien työpanoksen arvo (4.200e/htkk x 20kk ) on 91.000 e. RAY-avustus 93.000 e + 91.000e = 184.000e.
  • Kustannushinta oppilasta kohden 36,57e (38,90e)
  • Verkkosivuilla vierailtiin 20375 (7705) kertaa.

Arvioinnin tunnusluvut

Oppilaiden arvosana mielikuvaseikkailulle oli

  • keväällä 8,5 (n=248) ja
  • syksyllä 8,6 (n=2583)

Toiminnan paikalliset järjestelyt saivat oppilailta syyskaudesta kouluarvosanan 8,4 (n=2567).

Mielikuvaseikkailun sisällön sovellettavuus

Mielikuvaseikkailussa esille tuotuja asioita erittäin hyvin tai hyvin pystyi soveltamaan elämäänsä 47% ja melko hyvin 45% nuorista. Nuorista 88% mielestä toimintapäivän oheistoiminta tuki kokonaisuutta.

 

Yhteistyötahot

  • Viikko 4 Kuusamo
  • Viikko 6-7 Ylivieska
  • Viikko 11-12 Seinäjoki
  • Viikko 13 Nurmo
  • Viikko 16 Tampere
  • Viikko 17 Varkaus
  • Viikko 18 Aura
  • Viikko 19 Salo
  • Viikko 37 Paimio
  • Viikko 38 Salo, Halikon alue
  • Viikko 38-39 Mäntsälä
  • Viikko 40 Sastamala
  • Viikko 41 Sastamala
  • Viikko 43 Alavus
  • Viikko 44 Kokkola
  • Viikko 45 Kuusamo
  • Viikko 46 Keminmaa
  • Viikko 47 Muonio
  • Viikko 47 Enontekiö
  • Viikko 48 Kemi
  • Viikko 49 Virrat (Vetskari)
  • Viikko 50 Punkalaiden (Vetskari)

 

Kari Kurkela ja Ari Inkinen
Päivitetty 12.8.2016


pdf liite

Paikkakuntakohtaiset osallistujamäärät vuonna 2015.

pdf liite

Paikallisen toiminnan toteuttamiseen osallistuneet (tilasto) vuodelta 2015.

pdf liite

Syksyn 2015 palautteiden yhteenveto.
Valmisteluaineistot
Laajempi perehdytys
Arvo- ja terveyskasvatus -version materiaali
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Oheismateriaali
Viikkoraportti ja palautteet
Suunnitelmat ja raportit
Haemme järjestötyöntekijää
Kevään 2018 tunnusluvut ja oppilaspalautteita
Tarve ja tavoitteet 2018
Vuoden 2017 tunnusluvut
TVS 2015–2016
Vuosi 2016
Vuosi 2015
Kuusamo 2015 / viikko 4
Ylivieska 2015 / viikot 6-7
Seinäjoki 2015 / viikot 11-12
Nurmo 2015 / viikko 13
Tampere 2015 / viikko 16
Varkaus 2015 / viikko 17
Aura 2015 / viikko 18
Salo 2015 / viikko 19
Paimio 2015 / viikko 37
Salo - Halikon alue 2015 / viikko 38
Mäntsälä 2015 / viikot 38-39
Sastamala 2015 / viikot 40-41
Alavus 2015 / viikko 43
Kokkola 2015 / viikko 44
Kuusamo 2015 / viikko 45
Keminmaa 2015 / viikko 46
Muonio 2015/ viikko 47
Enontekiö 2015 / viikko 47
Kemi 2015 / viikko 48
Camera obscura tukee peruskoulun kasvatustavoitteita
Vuosi 2014
Paikkakunnat ennen vuotta 2014
Jyväskylässä 2011
Sujuva vuorovaikutus -koulutus

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Tuire Silvennoinen
  • puh. 0505780758 (uusi nro!)
  •  **@**

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

Pedagoginen kehittäminen

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

Toimintamallin kehittämiseen ja rahoitukseen liittyvät asiat

  • Ari Inkinen
  • puh. 0400411690
  •  **@**

Operaattorina toimii Suomen YMCA:n Liitto. Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu