Camera obscura -toimintamalliTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Terveyskasvatus › Hyvä ryhmähenki koulussa

Hyvä ryhmähenki -toimintamalli koulussa

Toiminnan tarkoituksena on edistää ja ylläpitää osallistujien psyykkistä, sosiaalista ja eettistä toimintakykyä. Toimintamalli tekee ryhmädynamiikkaa näkyväksi sekä hyödyntää kokemusoppimista ja yhteistä tiedontuottamisen prosessia. Tavoiteltavana tuloksena on ymmärrys sosiaalisesti turvallisen ryhmän taustatekijöistä sekä motivaatio soveltaa oppimaansa käytännössä.

Toimintamallilla tavoiteltavat tulokset

Toimintamalli on suunniteltu 10-16-vuotiaiden nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimista tukevaksi. Sen rakenne noudattaa yksittäistä oppijaa ja ryhmää tukevaa työskentelytapaa. Oppijaksot toteutetaan noin viikon välein. Toteutustapa on oppijoita aktivoivaa ja yhteiseen tiedonrakentamiseen osallistavaa. Yksittäinen oppijakso keskittyy tiettyihin tunne- ja vuorovaikutustaitojen osa-alueisiin.

Toimintamallin rakenne

Toimintamalli koostuu neljästä 90 minuutin kestoisesta oppijaksosta. Ne toteutetaan oppilaalle tutussa ympäristössä tutun opettajan ja ohjaajan toimesta.

  • Oppijakso 1, Arvot ja asenteet
  • Oppijakso 2, Tulkinnat ja havainnot
  • Oppijakso 3, Osallisuus ja tunteet
  • Oppijakso 4, Opitun kertaus ja kokonaisuuden reflektio

Oppijaksot 1–3 sisältävät pienryhmätyöskentelyä.

Oppilaiden toimintaa ohjaa kaksi henkilöä. Opettajan lisäksi tarvitaan toinen aikuinen, jolla on riittävät valmiudet pienryhmätyöskentelyn ohjaamiseen. Pienryhmän koko on kuusi oppilasta.

Yhdeltä luokalta oppijaksoihin kuluu aikaa 4 x 90 min eli kahdeksan oppituntia. Toisen aikuisen (kuraattori, kouluavustajat, koulunuorisotyöntekijä tai vast.) työaikaa tarvitaan saman verran jokaista toteuttavaa luokkaa kohden, kuin opettajalta.

Oppijaksoilla 1–3 käytettävät silmikot (VR-lasit) tulee aina ennen oppijakson alkua valmistella toimintakuntoon ja käytön jälkeen tarkistaa sekä ladata laitteiden akut.

Toiminnan toteutus oppilaiden kanssa

Yksi koulupäivä voi sisältää 2­–3 luokan kanssa työskentelyn. Silmikkojen akut tulee päivän aikana välillä ladata. Aikataulu perustuu pilotoinnissa saatuun kokemukseen Samsung Gear VR + S8 ja OculusGo -laitteilla.

Päivän aikana toimintamalli toteutetaan kolmen luokan kanssa:

  • 08:15–09:45 Luokka nro 1. Jälkityönä laitteiden sammutus
  • 09.45–10:15 Akkujen lataus
  • 10:30–12:00 Luokka nro 2. Jälkityönä laitteiden sammutus
  • 12.00–12:45 Akkujen lataus
  • 13:00–14.30 Luokka nro 3. Jälkityönä laitteiden sammutus ja lataus

Päivän aikana toimintamalli toteutetaan kahden luokan kanssa:

  • 10:00–11:30 Luokka nro 1. Jälkityönä laitteiden sammutus ja 45 min lataus
  • 11:30–12:15 Akkujen lataus
  • 12:30–14:00 Luokka nro 2. Jälkityönä laitteiden sammutus ja lataus

Oppijaksojen rakenne:

  1. Johdanto (10–15 min) tapahtuu luokassa, jossa opettaja alustaa oppitunnin.
  2. Oppilaat siirtyvät pienryhmä kerrallaan videon katseluun, siihen varattuun tilaan. Luokassa muut oppilaat työskentelevät (noin 40-50 min) jakson aiheeseen liittyvien tehtävien parissa.
  3. Ryhmätuokioiden jälkeen oppilaille pidetään yhteinen opetushetki ja reflektio (20 min).

Toteutusaikataulua voidaan myös muokata luokkakoon ja resurssien mukaan.

Tarvikkeet toiminnan toteutukseen

Oppijaksoille 1–4 tarvitaan luokka tai vastaava tila sekä oppijaksoille 1–3 lisäksi ryhmätyötila. Ryhmätyötilan tulisi sijaita lähellä luokkaa. Ryhmätyötilan täytyy olla erillinen tila, jonne ei esimerkiksi muilla oppilailla ole näköyhteyttä. Ryhmätyötilassa tulee olla pöytä, jonka ympärillä on jokaiselle oppilaalle kääntymisen helpottamiseksi pyörivä tuoli.

Oppijaksoilla 1–3 tarvitaan minielokuvan katselemiseen silmikot (VR-lasit), ohjaajalle tablettitietokone, liimalappuja, kyniä ja kaksi A1-kokoista kartonkia.

Tarvittavat välineet

  • VR-lasit (6 kpl), esim. Samsung Gear VR, joissa katselupintana olevat Samsung (S6, S7 tai S8) älypuhelimet tai Oculus Go -silmikot.
  • Yksi iPad-tabletti VR-lasien ohjaukseen. Tablettiin on asennettu VR-lasien ohjaamisen mahdollistava applikaatio (LiveSync).
  • Minielokuva on asennettuna silmikoissa ja ohjaustabletissa.
  • Pyörivät tuolit 6 kpl.
  • Pöytä
  • Tunnekortit (vihreä/punainen) ja kuvakortit (Oppijakso 4)

Muiden valmistajien laseja tai niiden ohjausjärjestelmiä ei ole tämän toimintamallin pilotoinnin yhteydessä käytetty, joten niiden toimivuudesta koulukäytössä meillä ei ole kokemusta. Myös muiden valmistajien laitteita on olemassa.

Opettajan materiaali

Joulukuussa 2019 julkaistu. Hyvä ryhmähenki opettajan opas 2020 on alla liitetiedostona. Toimintamallin 360° videot voit ladata omiin laitteisiin täältä.

Apua toimintamallin pilotointiin

Voimme myös tarjota toimintamallin pilotointia muutamille kouluille meidän laitteilla vuosien 2020–2021 aikana. Kysy pilotoinnista Miku Aallolta.

Työryhmä

Miku Aalto, Minna Berg, Ari Inkinen, Kim Härkönen, Kari Kurkela ja Olli Toivonen.

Päivitetty 13.1.2020
Ari Inkinen


pdf liite

Hyvä ryhmähenki opettajan opas 2020 ISBN 978-952-69393-0-8 (PDF) (659kt)
Digitaalinen ohjelma
Perusohjelma
Camera obscuran tilaaminen
Hyvä ryhmähenki koulussa
Hyvä ryhmähenki nuorisotyössä

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

Opettaja- ja ohjaajatapaamiset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

  • Liisa Nerg
  • puh. 0401283807
  •  **@**

 

Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu