![]() |
Toiminnan tarkoituksena on edistää ja ylläpitää osallistujien psyykkistä, sosiaalista ja eettistä toimintakykyä. Toimintamalli tekee ryhmädynamiikkaa näkyväksi sekä hyödyntää kokemusoppimista ja yhteistä tiedontuottamisen prosessia. Tavoiteltavana tuloksena on ymmärrys sosiaalisesti turvallisen ryhmän taustatekijöistä sekä motivaatio soveltaa oppimaansa käytännössä.
Toimintamallilla tavoiteltavat tulokset
Toimintamalli on suunniteltu 10-16-vuotiaiden nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimista tukevaksi. Sen rakenne noudattaa yksittäistä oppijaa ja ryhmää tukevaa työskentelytapaa. Oppijaksot toteutetaan noin viikon välein. Toteutustapa on oppijoita aktivoivaa ja yhteiseen tiedonrakentamiseen osallistavaa. Yksittäinen oppijakso keskittyy tiettyihin tunne- ja vuorovaikutustaitojen osa-alueisiin.
Toimintamallin rakenne
Toimintamalli koostuu neljästä 90 minuutin kestoisesta oppijaksosta. Ne toteutetaan oppilaalle tutussa ympäristössä tutun opettajan ja ohjaajan toimesta.
Oppijaksot 1–3 sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Oppilaiden toimintaa ohjaa kaksi henkilöä. Opettajan lisäksi tarvitaan toinen aikuinen, jolla on riittävät valmiudet pienryhmätyöskentelyn ohjaamiseen. Pienryhmän koko on kuusi oppilasta.
Yhdeltä luokalta oppijaksoihin kuluu aikaa 4 x 90 min eli kahdeksan oppituntia. Toisen aikuisen (kuraattori, kouluavustajat, koulunuorisotyöntekijä tai vast.) työaikaa tarvitaan saman verran jokaista toteuttavaa luokkaa kohden, kuin opettajalta.
Oppijaksoilla 1–3 käytettävät silmikot (VR-lasit) tulee aina ennen oppijakson alkua valmistella toimintakuntoon ja käytön jälkeen tarkistaa sekä ladata laitteiden akut.
Toiminnan toteutus oppilaiden kanssa
Yksi koulupäivä voi sisältää 2–3 luokan kanssa työskentelyn. Silmikkojen akut tulee päivän aikana välillä ladata. Aikataulu perustuu pilotoinnissa saatuun kokemukseen Samsung Gear VR + S8 ja OculusGo -laitteilla.
Päivän aikana toimintamalli toteutetaan kolmen luokan kanssa:
Päivän aikana toimintamalli toteutetaan kahden luokan kanssa:
Oppijaksojen rakenne:
Toteutusaikataulua voidaan myös muokata luokkakoon ja resurssien mukaan.
Tarvikkeet toiminnan toteutukseen
Oppijaksoille 1–4 tarvitaan luokka tai vastaava tila sekä oppijaksoille 1–3 lisäksi ryhmätyötila. Ryhmätyötilan tulisi sijaita lähellä luokkaa. Ryhmätyötilan täytyy olla erillinen tila, jonne ei esimerkiksi muilla oppilailla ole näköyhteyttä. Ryhmätyötilassa tulee olla pöytä, jonka ympärillä on jokaiselle oppilaalle kääntymisen helpottamiseksi pyörivä tuoli.
Oppijaksoilla 1–3 tarvitaan minielokuvan katselemiseen silmikot (VR-lasit), ohjaajalle tablettitietokone, liimalappuja, kyniä ja kaksi A1-kokoista kartonkia.
Tarvittavat välineet
Muiden valmistajien laseja tai niiden ohjausjärjestelmiä ei ole tämän toimintamallin pilotoinnin yhteydessä käytetty, joten niiden toimivuudesta koulukäytössä meillä ei ole kokemusta. Myös muiden valmistajien laitteita on olemassa.
Opettajan materiaali
Joulukuussa 2019 julkaistu. Hyvä ryhmähenki opettajan opas 2020 on alla liitetiedostona. Toimintamallin 360° videot voit ladata omiin laitteisiin täältä.
Apua toimintamallin pilotointiin
Voimme myös tarjota toimintamallin pilotointia muutamille kouluille meidän laitteilla vuosien 2020–2021 aikana. Kysy pilotoinnista Miku Aallolta.
Työryhmä
Miku Aalto, Minna Berg, Ari Inkinen, Kim Härkönen, Kari Kurkela ja Olli Toivonen.
Päivitetty 13.1.2020
Ari Inkinen
![]() | Hyvä ryhmähenki opettajan opas 2020 ISBN 978-952-69393-0-8 (PDF) (659kt) |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.