EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Päivän tärkein ateria -toimintamalli

Päivän tärkein ateria -toimintamalli

Päivän tärkein ateria -toimintamallin on tarkoitettu vanhempien ja lasten (nuorten) vuorovaikutuksen vahvistumiseen. Ennen koulun alkua koulussa nauttittu yhteinen aamupala ja pöytäkeskustelu edistää yhteistä hyvintointia. Toimintamalli on helppo toteuttaa ja se on saanut hyvää palautetta nuorilta ja vanhemmilta.


Hei isä ja äiti! Tarjoan sinulle aamupalan. Ei maksa mitään, kysy
vain mitä minulle kuuluu.

  • Päivän tärkein ateria on oppilaan ja hänen isän tai äidin yhteistäaikaa.
  • Yhteinen aamupala, noin puoli tuntia ennen koulun alkua.
  • Oppilas saapuu aamupalalle vanhempansa kanssa.
  • Linjastossa on tarjolla puuron, leivän, teen, kahvin, jne. lisäksi parille yhteinen tehtävä: kestoltaan noin 15 min vuorovaikutuspeli.
  • Päivän tärkeimmän aterian terveystekijät
  • Lapsen ja vanhemman yhteinen aika ja kokemus arjen keskellä.
  • Vanhemman läsnäolo, kuulluksi tuleminen ja yhteinen kokemus.

Toimintamallin käsikirjoitus

  • Oppilaat laativat kutsun vanhemmilleen. Mieluiten henkilökohtaisena ja itse kirjoitettuna. Kutsussa tulisi lukea myös teksti: Tervetuloa aamupalalle, minä tarjoan. Ei maksa mitään. Kysy vain mitä minulle kuuluu.
  • Koulussa on tarjolla aamupala puolituntia ennen koulun alkua.
  • Tarjoilu olisi porrastettuna tuntien alkamisen mukaisesti.
  • Ajatuksena on että oppilas saapuu oman isä tai äitinsä kanssa aamupalalle. Linjastossa on tarjoilut ja pöydissä vuorovaikutuspeli, jonka heidän toivotaan tekevän. Mukana on myös kaksi pientä paperia, johon kumpikin voi kirjoittaa mikä aamussa oli parasta.
  • Aamupalalla on myös rehtori ja opettajia sekä muita koulun aikuisia, jos esimerkiksi joku vanhemmista haluaisi heidän kanssaan keskustella lapsen lähdettyä tunnille. Ei muuta ohjelmaa.

Vuorovaikutus-pelin kysymykset

Vuorovaikutuspeli, kesto noin 15 minuuttia. Kumpikin vuorollaan
kysyy ja vastaa.

  1. Kumpi heräsi ensimmäisenä, miksi?
  2. Kumpi päätti millä tultiin kouluun, miksi?
  3. Milloin söitte viimeksi yhdessä, miksi?
  4. Kerro, mikä oli viimeisen kuukauden aikana hauskinta mitä sinulle on
  5. tapahtunut?
  6. Mikä yhteinen juttu on jäänyt mieleen viimeisen puolen vuoden ajalta ja miksi?
  7. Mitä odotat tältä päivältä?
  • Kirjoita paperille mikä oli merkityksellisintä tässä aamuhetkessä. Oppilas valkoiselle ja vanhempi värillisille.
  • Nimettömät laput kerätään ja niistä tuotetaan yhteinen kooste julisteeksi tai verkkoviestintään.

Toimintamalli testattiin 1/2013

  • Idea toimintamallista syntyi Yllätetään yhteiskunta –verkoston tapaamisessa vuonna 2012 ja se päätettiin testata.
  • Helsingissä oli mukana viisi, Vantaalla kaksi ja Tuusulassa yksi koulu jotka testasivat idean ja totesivat sen käyttökelpoiseksi.
  • Pilotissa Fazer Oy tarjosi täytetyn Reissumiehen. Huom! oman paikkakunnan toteutukseen kannattaa kutsua yhteistyötahoja mukaan.
  • Pilotin organisoi Vantaalla Helsingin NMKY yhdessä Hakunilan ja
  • Vantaakosken seurakuntien kanssa ja Helsingissä kaupungin nuorisotoimi.

”Toimiva idea. Pilotin kokemusten perusteella kokeilemme uudestaan syksyllä” (rehtori, Vantaa). Kokeiltiin uudestaan ja otettiin toistaiseksi käyttöön.

Päivitetty 1.6.2018


pdf liite

Päivän tärkein ateria -toimintamallin idea ja Vuorovaikutuspelin ohjeet
Erityisryhmille
Digi
Valmisteluaineistot (CAM)
Tie laaja-alaiseen osaamiseen
Perusversion materiaali (CAM)
Oheismateriaali
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET)
Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki)
Raportit

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Anita Kirvesniemi
  • puh. 050-5544258
  •  **@** 
     
  • Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
  • Anita Kirvesniemi
  •  **@** 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Jari Suvanto
  • puh. 050-5524244
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu