EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Virtuaalitekniikka › Virtuaalitodellisuus lasten ja nuorten kasvatuksen tukena

Virtuaalitodellisuus lasten ja nuorten kasvatuksen tukena

Suomen NMKY:n liitto tuottaa ja testaa kokemusoppimisen- ja seikkailukasvatuksen teorian perustalle kehitettyjä virtuaalitodellisuutta hyödyntävien toimintamallien vaikutusta mielen hyvinvoinnin ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemiseen.

Tutkimme tekniikan soveltuvuutta

Tuotimme kesällä 2016 Elevator Puzzle -minipelin, joka tarkoituksena on synnyttää keskustelua, auttaa havaitsemaan kiusaamisilmiön olemassaolo. Peli toteutettiin Unity pelimoottorilla, jolla voidaan kehittää kaksi- ja kolmiulotteisia seilain-, konsoli ja PC-pelejä. Unity ohjelmasta saatavilla maksuton versio.  

Peliin tehdään ohjeet moderaattorille kevään 2018 loppuun mennessä. Elevator Puzzle -minipeli on tarkoitettu käytettäväksi vuorovaikutteisesti, esimerkiksi oppitunnilla tai osana kerho-, leiri- tai ohjaajakoulutusta. Moderaattorin roolina on johdattaa pelin jälkeen syntyvää keskustelua.

360° kuvassa ollaan keskellä kokemusmaailmaa

Tällä hetkellä työstämme oppimiskokonaisuutta, joka sisältää 360° minielokuvan peruskoulun, nuorisotyön ja vapaa-ajan ympäristöihin. Minielokuvan käsikirjoitus on tehty yhteistyössä nuorten sekä pedagogisten ja elokuva-alan ammattilaisten kanssa.

Tuotettavien sisältöjen tarkoituksena on saada lapset ja nuoret, vanhemmat sekä heidän parissa työskentelevät ymmärtämään kiusaamisilmiöön ja sen syntymiseen liittyviä tekijöitä. Tuotos pilotoidaan 09/2017–05/2018 yhteistyötahojemme kanssa.

Uuden kehittäminen on yhteistyötä

Hyvä ryhmähenki -koulutoiminnan pilotointikumppaneita ovat muun muassa:

  • Turun NMKY
  • Koulutus elämään säätiö
  • Turun Normaalikoulu
  • Martiniemen koulu
  • Lepsämän koulu
  • Oulun Elokuvakeskuksen Kulttuuritalo Valve

Hyvä ryhmähenki -toimintamallin minielokuvien ensimmäiset versiot tuotettiin yhteistyössä Koulukino ry:n Kelaamon ja Kallion ilmaisutaidon lukion nuorten kanssa. Konsultoivaa asiantuntijatukea on saatu muun muassa ADHD-liitosta ja Autismi- ja aspergerliitosta.

Tällä hetkellä toimintamalli on viimeistelyasteella. Olemme kuvanneet elokuun lopussa videot uudestaan paremmalla tekniikalla. Yhteistyötahona on ollut Espoon kaupungin nuorisotoimi. Videot joudutaan kuvaamaan vielä kolmannen kerran teknisten ongelmien takia.

Oppimateriaali ja ja siihen liittyvät mp4-videot julkaistaan on todennäköisesti loppuvuodesta 2018.

Vuoden 2019 rahoituspäätöksestä riippuen NMKY:n tarkoituksena on käynnistää yhteistyö nuoriso-, HYTE ja opetusalan toimijoiden kanssa Hyvä ryhmähenki -toimintamallin toteutuksesta maksuttomalla lainakalustollamme.

Virtuaalisuuden kehittäminen liittyy osaksi Suomen NMKY:n Liiton Camera obscura -toimintaa, jonka rahoittaa Veikkaus Oy.

Ari Inkinen, Suomen NMKY:n liitto

Päivitetty 23.11.2018

Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle
Apple iAR-lasit?
Miksi hyödyntää virtuaalitodellisuutta oppimisessa
Icaros – Minneapolisin YMCA:ssa lennät sulattomilla siivillä
Markkinoiden uusimmat AR-lasit: Esittelyssä Magic Leap One
Tehostettu todellisuus kaiken alustana – ensi vuonna?
Digitalisaatio koulussa
AI mikä tekoäly, no AI
Virtuaalitodellisuus lasten ja nuorten kasvatuksen tukena

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Anita Kirvesniemi
  • puh. 050-5544258
  •  **@** 
     
  • Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
  • Anita Kirvesniemi
  •  **@** 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Jari Suvanto
  • puh. 050-5524244
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu