Camera obscura -toimintamalliTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Virtuaalitekniikka › Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle

Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle

Virtuaaliblogi - Kim Härkönen 22.11.2018. Googlen patenttikuvissa on jalkineet, jotka mahdollistavat kävelyn, siis myös pitkien matkojen kävelemisen, rajoitetussa tilassa. Tämä on selkeästi seuraava askel (hih) virtuaalimaailmojen kehityskaaressa, lähin nykyinen verrokki ovat lasten leikkikehiä muistuttavat moneen suuntaan liukuvat/rullaavat jumppamatot.

Patenttihakemukset kertovat, mitä on tulossa

Firmoille myönnetyt patentit, varsinkin niihin liittyvät piirustukset, paljastavat aika ajoin mielenkiintoisia juttuja. Tämänkertaisessa kirjoituksessa tutustumme juuri tällaiseen hakemuslöytöön, jalkinevalmistaja Googlen uusimpiin tennareihin.

Virtuaalitodellisuuden kokemusta rajoittaa tänä päivänä todellisuuden valitettava todellisuus. Esimerkiksi, kun virtuaalihuoneistossa seuraavaan huoneeseen ei pääsekään luonnollisesti kävellen, vaan sinne pitää niin sanotusti ”teleportata”.

Lisää todellisuutta virtuaalisuuteen

Voisi kuvitella, että erilaisten suunnitteilla olevien tilojen markkinointi mullistuu, kun tiloista kiinnostuneet voi käydä kävelyttämässä ympäri tiloja. Virtuaalitodellisuuden todellisuuspuoli vahvistuu aivan varmasti ennen näkemättömällä tavalla.

Omissa tapahtumissamme olemme huomanneet, että iso osa ihmisistä haluaa ottaa askelia pelin tuoksinassa, mikäli heitä ei pyydä istumaan (kääntyvälle tuolille) heti alussa. Seisoen pelaavista yli puolet ottaa ainakin muutamia askeleita tai sen tapaisia. Onpa osa kävellyt reippain askelin päin osastojen seiniä, pahimmilta vahingoilta – henkisiltä tai fyysisiltä – olemme toistaiseksi vielä välttyneet. Virtuaalisen kävelyn mahdollistaminen fyysisesti paikallaan ”sutien” tulee uskoakseni myös näkymään Suomen YMCA:n mahdollisissa tulevissa sovelluksissa.

Räntäsadetta voi kokea vain ulkona

Täytyy tässä hypetyksessä kuitenkin todeta, että ei virtuaalinen kävelylenkki miellyttävissä maisemissa tietenkään korvaa aitoa kokemusta, mutta onhan se kiva käydä vaikka tunnin lenkki aurinkoisissa etelän maisemissa silloin, kun ulkona sataa jotain kummaa muhjua.

Kim Härkönen
Virtuaalisuusasiantuntija, Suomen NMKY:n liitto

Luotu 22.11.2018

Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle
Apple iAR-lasit?
Miksi hyödyntää virtuaalitodellisuutta oppimisessa
Icaros – Minneapolisin YMCA:ssa lennät sulattomilla siivillä
Markkinoiden uusimmat AR-lasit: Esittelyssä Magic Leap One
Tehostettu todellisuus kaiken alustana – ensi vuonna?
Digitalisaatio koulussa
AI mikä tekoäly, no AI
Virtuaalitodellisuus lasten ja nuorten kasvatuksen tukena

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

Opettaja- ja ohjaajatapaamiset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

  • Liisa Nerg
  • puh. 0401283807
  •  **@**

 

Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu