EtusivuTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Virtuaalitekniikka › Digitalisaatio koulussa

Digitalisaatio koulussa

Virtuaaliblogi - Kim Härkönen 2.12.2017. Haastateltuani lukuisia opettajia, rehtoreita ja oppilaita niin ala- ja yläkoulujen, sekä ammattikorkeakoulujen puolelta, olen aika vahvasti sitä mieltä, että koko digitalisaatio terminä pitäisi hyllyttää.

Haastateltuani lukuisia opettajia, rehtoreita ja oppilaita niin ala- ja yläkoulujen, sekä ammattikorkeakoulujen puolelta, olen aika vahvasti sitä mieltä, että koko digitalisaatio terminä pitäisi hyllyttää. Historiasta (vaikka omista powerpoint-tiedostojen armeijasta) näkee, että jokaisella ajalla on oma, kehityksen kärkeä edustava termi. 90-luvulla se oli monenkeskeinen, sitten tuli interaktiivinen, tätä seurasi kollaboraatio, ja niin edespäin. Huvittavaa sinänsä, että tavallaan kaikissa on kyse yhdestä ja samasta asiasta; ihmisten ja ryhmien keskenäisestä viestinnästä.

Nyt tuo digitalisaatio näkyy erään koulun rehtorille mahtavana syynä ja perusteluna hankkia kouluun kilokaupalla uusinta elektroniikkaa, ”Emmätiiä miten tän (hyvinmielenkiintoinenuusintateknologiaa oleva laitekokonaisuus) saa leivottua opetukseen, mutta mä pystyin sen tänne hankkimään koska digitalisaatio.”Toisaalla liikunnanopettaja tuskailee, kun luokka huijaa valokuvasuunnistuksessa ja jakaa tuntia varten perustetussa Whatsapp-ryhmässä jokaisen rastin sisältämän tehtävän keskenään siten, että kunkin parin täytyy käydä fyysisesti vain yhdellä rastilla. Kun kysyin että eikö tämä nyt nimenomaan ole papukaijamerkin paikka, lapset osaavat sulavasti hyödyntää ja soveltaa teknologiaa, (tätähän se uusi Opsi kirkuu jokaisella piirakkamallin sektorillaan) oli vastauksena: ”Ei… todellakaan. Tämä on liikuntatunti eikä mikään nörttien tähdittämä epäliikuntatunti”.

Tämä on liikuntatunti eikä mikään nörttien tähdittämä epäliikuntatunti. Jo henkilökohtaisenkin turvallisuuteni vuoksi en kerro missä päin 100-vuotiasta Isänmaatamme moisen vastauksen sain, mutta uskon sen valitettavasti henkivän vahvasti osan ihmisistä tuntoja tietotekniikkaa kohtaan. Jälkeenpäin mietin, että olisi pitänyt kertoa silloin juuri julkaistusta Pokémon Go:sta ja siitä, että puhelimen kautta voi lapsia ja nuoria motivoida huikeisiin liikuntasuorituksiin. Alakouluikäisten lasten isänä minä olen omin silmin nähnyt, kuinka sohvalta singahdetaan jos-ties-minkä-sauruksen perään ”gymille” taistelemaan – parin kilometrin päähän. Pienellä googlaamisella jokainen liikkamaikka voisi saada oman ryhmänsä innostumaan, pahimmillaan pyytämällä muutaman muun aineen opettajaa mukaan tuntisuunnitteluun voisi järjestää liikunta-maantieto-biologia -oppitunnin aika helpolla. Englantihan nykyään tulee jo jokaiseen oppiaineeseen, kiitos digitalisaation ylivoimaisesti parhaiden hyödyntäjien, lasten, kautta.

Lapsien kanssa jutellessa käy ihanan kirkkaasti ilmi, että digitalisaatio-termin kanssa koohkaaminen ei kosketa heitä. He eivät tee digiloikkaa. Lapset käyttävät aina tilanteeseen parhaiten sopivaa välinettä, on se sitten kännykkä, polkupyörä tai pyyhekumi. Eläköön Suomen nuoriso!

Kim Härkönen
Virtuaalisuusasiantuntija, Suomen NMKY:n liitto

Luotu 2.12.2017

Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle
Apple iAR-lasit?
Miksi hyödyntää virtuaalitodellisuutta oppimisessa
Icaros – Minneapolisin YMCA:ssa lennät sulattomilla siivillä
Markkinoiden uusimmat AR-lasit: Esittelyssä Magic Leap One
Tehostettu todellisuus kaiken alustana – ensi vuonna?
Digitalisaatio koulussa
AI mikä tekoäly, no AI
Virtuaalitodellisuus lasten ja nuorten kasvatuksen tukena

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Anita Kirvesniemi
  • puh. 050-5544258
  •  **@** 
     
  • Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
  • Anita Kirvesniemi
  •  **@** 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Jari Suvanto
  • puh. 050-5524244
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu