Camera obscura -toimintamalliTerveyskasvatusVirtuaalitekniikkaTaustateoriatMateriaalitVarauskalenteriIntra
Aa: + = -
Materiaalit › Perusversion materiaali (CAM) › Mielikuvaseikkailu

Mielikuvaseikkailu

Toimintamallin rakenne

Valmistautumisaineisto löytyy kokonaisuudessaan täällä pdf-tiedostona, joita voi hyödyntää esimerkiksi toimintapäivän tiimin valmentamisessa.

Mielikuvaseikkailusta vastaavan henkilön ennakkotehtävät

  • Sopii tekniikan käytöstä NMKY:n kanssa
  • Suunnittelee mielikuvaseikkailuun osallistuvien luokkien aikataulut yhdessä yhteyshenkilön kanssa.
  • Laatii turvallisuussuunnitelman.
  • Rekrytoi toimintapäivien ja rakentamisen tiimin sekä rakentaa ja purkaa tekniikan yhdessä tiimin ja NMKY:n työntekijän kanssa.
  • Vastaa toimintapäivän käytännön järjestelyistä, tiiminsä ohjauksesta ja mielikuvaseikkailun operoinnista.
  • Toimintapäivän mielikuvaseikkailun henkilöstön (2 henkilöä) roolit ovat Lähettäjä ja Vastaanottaja. Tämän lisäksi toimintaa ohjaa Startin ja Parkin ohjaajat.

 


Ohje aikataulun suunnitteluun

Yhden luokan/ryhmän aikavaraus on (20 oppilasta + opettaja) on tunti 40 minuutista kahhteen tuntiin (120min). Aikatauluun vaikuttaa henkilömäärä, siirtymisiin kuluva aika ja oppilaiden yksilötyöskentelyyn kuluva yksilökohtainen aika. Ajan tarve lasketaan seuraavan kaavan mukaisesti: varaa aikaa kolme minuuttia henkilöä kohden ja lisäksi 40-60 min per ryhmä. Eli 21 henkilön ryhmälle (joista yksi on opettaja) tulee varata aikaa (21 henkilöä x 3 minuttia / hlö) + noin 40-60 minuuttia = 80-120 minuuttia.

Alla olevan esimerkkiaikataulun mukaan ryhmä saapuu kohteeseen, johon mielikuvaseikkailu on rakennettu klo 09.00. Ryhmän vastaanottamiseen ja sen jakamiseen kahteen puoliryhmään kuluu aikaa noin viisi minuuttia. A-puoliryhmä ohjataan toimintapiste Starttiin ja B-puoliryhmä toimintapiste Parkkiin. Kummassakin toiminta alkaa klo 09.05.

A-puoliryhmällä kuluu aikaa Startti-toimintapisteessä ja mielikuvaseikkailussa yhteensä 90-105 minuuttia. Oppilaat saapuvat salin ovelle 1-3 oppilaan ryhmissä. Ensimmäinen A-puoliryhmän oppilas on todennäköisesti lähtövalmiina mielikuvaseikkailuun klo 09.15, koska opettaja on lähetetty matkaan ensimmäisenä. Klo 09.15 alkaen A-puoliryhmän oppilaat aloittavat mielikuvaseikkailun kolmen minuutin välein. Viimeinen puoliryhmän oppilas lähtee liikkeelle noin klo 09.45. Mielikuvaseikkailun kesto on noin 11 minuuttia. Viimeinen A-puoliryhmän oppilas tulee ulos mielikuvaseikkailusta noin klo 09.55. Tämän jälkeen hän aloittaa Ajatusten virta -reflektiotehtävän, johon hän käyttää aikaa viidestä viiteentoista minuuttia. Tämän jälkeen hän täyttää vielä tabletilla olevan palautteen. Oppilas palaa tämän jälkeen takaisin Starttiin. Viimeinen A-puoliryhmän oppilas poistuu salista, jossa mielikuvaseikkailu päättyy ensimmäisen puoliryhmän osalta klo 10.00-10.10.

Salissa, johon Camera obscura -mielikuvaseikkailu on rakennettu, voi olla kerralla noin kahdeksan oppilasta. Neljä heistä on mielikuvaseikkailussa ja neljä mahdollisesti kirjoittamassa Ajatusten virta -reflektiotehtävää.

Viimeisen A-puoliryhmän oppilaan lähdettyä mielikuvaseikkailuun, voivat puoliryhmät vaihtaa paikkoja. Kello on silloin noin 09.45. Jos puoliryhmien vaihto tehdään tällä tiivillä aikataululla, on Parkin ohjelman kesto noin 40 minuuttia.

B-puoliryhmä on valmiina mielikuvaseikkailuun noin klo 09.45. B-puoliryhmän oppilaita voi lähteä mielikuvaseikkailuun, vaikka salissa olisi vielä A-puoliryhmän oppilaita. A-puoliryhmän oppilaat siirtyvät mielikuvaseikkailusta suoraan Parkkiin (huomioi oppilaan opastus). Viimeinen B-puoliryhmän oppilas lähtee Startista mielikuvaseikkailuun noin klo 10.15 ja hänen osuutensa päättyy todennäköisesti klo 10.30–10.40. A-puoliryhmän ohjelman kesto Parkissa on noin (09.45-10.35) 45 minuuttia.

Kumpikin puoliryhmä on valmiina poistumaan kohteesta klo 10.35-10.45.

Aikataulun tiiviimpi (edellä kuvattu) versio

Tila Puoliryhmä A Puoliryhmä B
Toimintapiste Startti 09.05-09.40 (35 min) 09.45-10.40 (55 min)
Mielikuvaseikkailu ja Ajatusten virta 09.10-10.00 (50 min) 09.50-10.40 (50 min)
Toimintapiste Parkki 09.45-10.40 (55 min) 09.05-09.40 (35 min)

Aikataulun väljempi versio

Mikäli kummallekkin puoliryhmälle varataan aikaa niin että puoliryhmän viimeinen oppilas saapuu takaisin Starttiin, ennen kuin puoliryhmät vaihtavat paikkoja, määräytyy ohjeellinen aikataulu seuraavan taulukon mukaisesti.

Tila Puoliryhmä A Puoliryhmä B
Toimintapiste Startti 09.05-10.00 (55 min) 10.05-11.00 (55 min)
Mielikuvaseikkailu ja Ajatusten virta 09.10-10.00 (50 min) 10.10-11.00 (50 min)
Toimintapiste Parkki 10.05-11.00 (55 min) 09.05-10.00 (55 min)

Kumpikin puoliryhmä on valmiina poistumaan kohteesta klo 10.55-11.05.

Aikatauluun ryhmäkohtaisesti vaikuttavat tekijät:

  • ryhmän saapumiseen ja toimintojen alkamiseen kuluva aika, esim. vaatteiden naulakointi, ohjeiden antaminen tai muu järjestäytyminen,
  • käytettävissä olevien tilojen etäisyydet toisistaan, eli siirtymiseen kuluva aika ja
  • kolmen viimeisen oppilaan Ajatusten virta -tehtävään käytettävä aika.

 


Lähettäjän tehtävät

Lähettäjän tehtävänä on oppilaiden ohjaus mielikuvaseikkailuun.

Hän hakee oppilaat (2–3) Startti-huoneesta. Vaihtoehtoisesti oppilaat voivat tulla odottamaan vuoroaan salin oven ulkopuolelle, josta heidät haetaan sisälle.

Lähettäjä luo rauhallisen ja turvallisen tunnelman mielikuvaseikkailun lähtötilanteeseen. Hän kohtaa oppilaan ja kertoo, että oppilas kuulee mielikuvaseikkailun tarinan ja kulkuohjeet kuulokkeista.  Mielikuvaseikkailussa liikutaan huoneesta toiseen kuulokkeista kuultavan tarinan mukaan. Osallistujaa ohjataan noudatamaan äänitteen ohjeita ja miustutetaan, että hän pysähtyy jokaisessa huoneessa. Jokaisessa huoneessa on tarinan kertojan luoma mielikuvaharjoite tai -tehtävä.

Jokaisen lähtijän vuoro näkyy ohjaajalle sisäänkäynnissä olevasta valo-opasteesta. Kun sisäänmenon vihreä valo syttyy, on lähtijän vuoro. Automatiikka kertoo lähettäjälle, milloin oppilas lähetetään (vihreä valo). Noin 30 sekunttia ennen lähtöä syttyy keltainen valo, joka helpottaa lähettäjän toimintaa sekä rytmittää ryhmän aikataulua. Kun on lähdön aika, lähettäjä käynnistää kuulokkeet ja asettaa ne lähtijän päähän.

Lähettäjä huolehtii mielikuvaseikkailun tehosteena olevasta savukoneesta.

Lähettäjä vastaa myös viikkoraportin täyttämisestä.

 


Vastaanottajan tehtävät

Vastaanottaja ottaa tehtävänimikkeensä mukaisesti oppilaan vastaan, kun tämä tulee mielikuvaseikkailun uloskäynnistä. Oppilas antaa kuulokkeet vastaanottajalle, joka antaa hänelle seuraavaksi Ajatusten virta -tehtävälomakkeen.

Vastaanottaja on läsnä ja kohtaa oppilaan, mutta ei kuitenkaan katkaise oppilaan ajatuksia omilla puheillaan ennen kuin hän pääsee täyttämään reflektiotehtävää.

Vapautuneet kuulokkeet Vastaanottaja vie Lähettäjälle ja valmistautuu ottamaan seuraavan oppilaan vastaan. Pienet helisevät kulkuset kertovat vastaanottajalle, milloin seuraava oppilas saapuu viimeiseen huoneeseen. Äänestä hän voi arvioda, milloin kulkija on uloskäynnin kohdalla.

Ajatusten virta -tehtävä

Oppilas reflektoi kokemaansa lomakkeella olevien kysymyksen avulla. Oppilaalta tehtävään kuluu aikaa 5–20 minuuttia. Reflektointiin tulee oppilaalla olla riittävästi aikaa ja keskittymisrauha. Reflektiotehtävä suoritetaan samassa tilassa, mihin mielikuvaseikkailu on rakennettu. Tehtävien tekemistä valvoo Vastaanottaja. Tehtävän tuotosta oppilas hyödyntää purkutunnilla. tehtävän suoritettu Ajatusten virta -lomake laitetaan ohjaajalla olevaan kirjekuoreen. Viimeisen oppilaan jälkeen ohjaaja toimittaa paperit suljetussa kuoressa opettajalle!

Ajatusten virta -tehtävän jälkeen oppilas täyttää tabletilla olevan palautteen.

Palautteen suorittamisen jälkeen oppilas ohjataan takaisin Starttiin tai tiivin aikataulun mukaisesti A-puoliryhmän viimeiset osallistujat ohjataan mahdollisesti suoraan Parkkiin.


jpg liite

Lähettäjän ohjeet (10.2.2020)

pdf liite

Toimintapäivän rutiinit (10.2.2020)

jpg liite

Vastaanottajan ohje (10.2.2020)

pdf liite

Viikkoraporttilomake (10.1.2020)

pdf liite

Mielikuvaseikkailun huoneet (10.2.2020)

pdf liite

Savukoneen käyttö (10.2.2020)

pdf liite

Tekniikan rakentaminen ja purkaminen (10.2.2020)
Erityisryhmille
Digi
Valmisteluaineistot (CAM)
Tie laaja-alaiseen osaamiseen
Perusversion materiaali (CAM)
Ennakkotunti
Toimintapiste Startti
Mielikuvaseikkailu
Toimintapiste Ajatusten virta
Toimintapiste Parkki
Purkutunti
Oheismateriaali
Arvoisat vanhemmat ja huoltajat
Päivän tärkein ateria -toimintamalli
Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET)
Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki)
Raportit

Hae sivustolta:

Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

Opettaja- ja ohjaajatapaamiset

  • Miku Aalto
  • puh. 0503439690
  •  **@**

 

  • Liisa Nerg
  • puh. 0401283807
  •  **@**

 

Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset

  • Minna Berg
  • puh. 0405755959
  •  **@**

 

Camera obscura -tekniikan rakentaminen

  • Kari Kurkela
  • puh. 0406716866
  •  **@**

 

Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.

Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

© NMKY - Camera obscura // Sujuu-julkaisujärjestelmä
Share to Facebook Jaa Twitterissä Lähetä kaverille linkki sähköpostilla Tulosta sivu