![]() |
Camera obscuran oppimisen teoreettisena taustaoletuksena voidaan käyttää kokemuksellisen oppimisen prosessimallia, jonka mukaan oppimisen perusta ja kannustin löytyy kokemuksesta. Kokemus pelkästään ei välttämättä aiheuta toivottua opetuksellista tulosta, mutta toimii motivaation lähteenä sille. Vasta reflektion avulla voidaan palauttaa koetut asiat mieleen, pohtia ja tulkita niitä, jolloin kokemusten merkitys muuttuu ja jäsentyy opituiksi asioiksi.
![]() | Kokemuksellinen oppiminen Seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan oppimisen teoreettisena taustaoletuksena voidaan käyttää kokemuksellisen oppimisen prosessimallia; onhan seikkailun ja elämyksen kautta tapahtuva oppiminen varsin kokemuksellista. Lue lisää |
![]() | Kerronnallisuus Hyvä kertomus auttaa kuulijaansa tulkitsemaan omia tunteitaan ja auttaa häntä löytämään ratkaisuja ongelmiinsa samaistumisen kautta. Kertomuksen avulla voidaan välittää etenkin nuorelle kuulijalle yhteisön normeja ja arvoja. Nuori kuulija voi kasvaa myös osaksi yhteisöä. Lue lisää |
![]() | Kertomus -seikkailussa Arvo- ja terveyskasvatus Camera obscura -seikkailussa kertomus on aivan keskeisessä roolissa. Kertomuksen avulla saavutettavat kasvatukselliset tavoitteet ovat ilmeisiä edellä mainitun teorian valossa. Toiminta tähtää nuorten toimijuuden ja omanarvontunnon vahvistamiseen. Hyvällä kertomuksella on samanlainen vaikutus kuulijaansa. Tämän vuoksi kertomuksellisuuden käyttäminen Camera obscurassa on erittäin perusteltua. Lue lisää |
![]() | Elämyspedagogiikka Elämyspedagogiikka tavoittelee hyvinkin lyhytaikaista intensiteettiä – kokemusta, joka muodostaa oppimisen ja kasvatuksen kokonaisuuteen tarvittavan oppimistuloksia tukevan mausteen. Ulkoiset olosuhteet tai puitteetkaan eivät ole välttämättä ratkaisevia, vaan se, että ihminen muuttaa ne omiksi kokemuksikseen. Lue lisää |
![]() | Elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen käsitteistöä Elämyksiin ja kokemuksiin liittyvät käsitteet ovat epämääräisiä ja niitä on paljon. Termejä elämys, kokemus, oppiminen, elämyspedagogiikka ja seikkailukasvatus käyttävät niin koulut ja kasvatus-, nuoriso- sekä sosiaalityön ammattilaiset samoin kuin matkailualan yrityksetkin Lue lisää |
![]() | Lähteet Camera obscuran tietoperustaa ja metodia kuvaavaa tekstissä käytetty lähdeaineisto Lue lisää |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Opettaja- ja ohjaajatapaamiset
Pedagoginen kehittäminen ja opettajatapaamiset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.