Täältä löytyvät toimintamallin ohjelmien, Arvo- ja terveyskasvatus sekä Tunne- ja vuorovaikutustaidot – Vetskari, perehdytysaineistot, oppitunti- ja oheismateriaalit.
Camera Obscura -toimintapäivän suunnittelu erityistarpeita silmällä pitäen Rehtoreilla ja opettajilla on usein hyvää tietoa siitä, millaisia erityistarpeita opetusryhmän oppilailla mahdollisesti on. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää suunniteltaessa Camera obscura –toimintapäivää. Lue lisää | |
Digi Tältä sivulta löydät digitaaliset toimintamateriaalit Lue lisää | |
![]() | Valmistautumiseen liittyvät aineistot - Camera obscura mielikuvaseikkailu Rehtori- ja yhteyshenkilötapaaminen, Opettajatapaaminen ja seikkailuviikon toteuttajien tapaaminen. Lue lisää |
![]() | Tie laaja-alaiseen osaamiseen -arviointityökalu Microsoft on julkaissut suomalalaisten koulujen käyttöön maksuttoman ja vapaasti käytettävän Tie laaja-alaiseen osaamiseen -arviointityökalun. Työkalun avulla opettajat voivat arvioida kuinka hyvin he osaavat suunnitella opetustaan laaja-alaisen osaamisen mahdollistamiseksi. Lue lisää |
![]() | Perusversion materiaali (CAM) Täältä löytyvät Camera obscuran Arvo- ja terveyskasvatus version oppitunti- ja oheismateriaalit, sekä mielikuvaseikkailuun liittyvien oheistoimintojen ohjeet ja kuvaukset. Lue lisää |
![]() | Tavoitteita tukevia harjoitteita Camera obscura -toimintamallin oheismateriaali on aikaisemmin julkaistu muutaman vuoden välein päivitetyssä Camera obscura -käsikirjassa. Oheismateriaali koostuu 5–50 minuutin yksilö-, pari- tai ryhmäharjoitteista, jotka tukevat toimintamallin tavoitteiden saavuttamista. Lue lisää |
![]() | Arvoisat vanhemmat ja huoltajat Oheinen teksti on tarkoitettu koulun viestiksi vanhemmille. Tekstiä voi muokata tarpeen mukaan. Lue lisää |
![]() | Päivän tärkein ateria -toimintamalli Päivän tärkein ateria -toimintamallin on tarkoitettu vanhempien ja lasten (nuorten) vuorovaikutuksen vahvistumiseen. Ennen koulun alkua koulussa nauttittu yhteinen aamupala ja pöytäkeskustelu edistää yhteistä hyvintointia. Toimintamalli on helppo toteuttaa ja se on saanut hyvää palautetta nuorilta ja vanhemmilta. Lue lisää |
![]() | Tunne- ja selviytymistaidot – materiaalit (VET) Täältä löytyvät Tunne- ja selvitymistaitojen oppitunti- ja oheismateriaalit, sekä mielikuvaseikkailuun liittyvien oheistoimintojen ohjeet ja kuvaukset. Tämä sisältö vaatii oppilashuollon mukana oloa toiminnan valmistelussa ja toteutuksessa Lue lisää |
![]() | Valmisteluaineistot (Hyvä ryhmähenki - VR-lasit) Paikkakunnan yhteyshenkilön ja rehtorien tapaamisessa (Rehtoritapaaminen) käytettävä esitysmateriaali. Tapaaminen järjestetään 6-12 kuukautta ennen toimintamallin toteutusta. Lue lisää |
![]() | Raportit |
Camera obscura -toiminnan koordinointi ja tilaukset
Camera obscura -tekniikan rakentaminen
Camera obscura -toiminta on Suomen YMCA:n liiton ja sen paikallisten yhteistyötahojen toimintaa.
Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä päihdehaittoja.
Toiminnan rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.